Feel the spirit.

Den 25 september 1976 samlades Bono, David Evans, dennes bror Dik och Adam Clayton i Larry Mullens kök. Den senare hade sökt medlemmar till ett rockband på skolans anslagstavla. Under den första tiden försökte de spela covers. Bono ville spela mest Rolling Stones och Beach Boyslåtar; han var trött på långa gitarrsolon och hårdrock. Tyvärr kunde inte bandet spela covers särskilt bra, så de började skriva egen musik istället. Under 1977 lyssnade de mycket på The RamonesThe ClashDavid BowiePatti Smith och Tom Verlaine och fick mycket influenser från deras musik.

Bandet tog från början namnet "Feedback" under några månader, men ändrade det senare till "The Hype". När Dik Evans lämnade bandet för ett annat lokalt band, ändrades namnet till U2. I början sjöng Bono, spelade gitarr och skrev bandets texter. Han berättade i en intervju 1982 om sitt tidiga gitarrspelande, "När vi började spelade jag gitarr, tillsammans med The Edge - dock kunde jag inte spela gitarr. Jag kan fortfarande inte. Jag var så dålig så att en dag sa de andra åt mig jag kanske skulle sjunga istället. Jag hade testat det innan, men hade ingen sångröst överhuvudtaget. Jag minns den dagen jag upptäckte att jag kunde sjunga. Jag sa, 'Åh, det är så du gör det'.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0